~~~Hey You..Yes U!!~~~

HeY..ThaNx For ViSiTIng My BloG
It'S noThiNg acTuaLLy
I jUsT need to WriTe tO FeeL beTter
WheN loT haS GoIng On iN LifE, I neEd a Place whEre I can Rest and StaY GroundEd

LoVe Ya..
amalina

Monday, August 30, 2010

Merdeka?

Alhamdulillah..da 53 tahun Malaysia merdeka
perasaan..bersyukur sebab kehidupan di sini tidak dikongkong seperti di Palestin, menjadi pelarian di negara sendiri
negara ini bebas
pemikiran
cara hidup
mungkin berbatas
tapi berbatas dengan a very fine line
bangga menjadi rakyat malaysia?
entahlah
tapi aku bangga menjadi rakyat kelantan
semangat kenegerian lebih hebat dari semangat kenegaraan
tapi..kelantan is a part of Malaysia
so..i guess, i'm proud to be Malaysian..secara logiknya begitula kan?

well
mari bercakap mengenai aku dan malaysia
gembira berada di sini
sebab tanah tumpah airku
keluarga
teman
semuanya ada di sini
makanan yang subhanallah banyaknya
macam-macam jenis
dari macam2 bangsa
alhamdulillah dapat rasa semua nya

tapi
aku ada satu rungutan
mungkin ini hanya getus dari rentetan peristiwa yang berlanjutan
tidak bermaksud mahu menjadi racist
jauh sekali
kerana aku sayang kawan2 india dan cina ku
they teach me different culture and living too
which is interesting
cuma
cuma
kadang-kadang berada di kalangan mereka
terasa seperti aku adalah pihak minoriti
aku tidak faham kantonis, hokkien, tamil
sungguh aku tidak paham sepatah haram pun
bila aku seorang melayu di situ,
susah kah bagi mereka untuk menghormati aku
at least, use english
aku adalah bumiputera
yet
terasa asing di dalam negara sendiri
sekali dua, mungkin tidak ambil pusing
tapi kalau terus menerus
terasa agak terpinggir
bergelak ketawa dalam bahasa mereka sendiri
sedang aku..
terasa agak bodoh
people should respect others
and be a bit sensitive
aren't we suppose speak the same language?
so much for the 1 Malaysia

2 comments:

mib said...

assalamualaikum...
perkara racist nie x perkara yg bahaya... lg2 dalam keadaan sekarang nie...
bg aku.. (sejak menuntut ilmu ikhlas nie)..semua nie salah kita juga selaku melayu yg x de inisiatif untuk belajar bahasa diorang... bahasa yg aku tahu pn cuma jawa,melayu n english...
that why, at least bila diorang bercakap dalam bahasa ibunda mereka sendiri n aku ade kat situ aku akan mencelah berdasarkan kepada ekpressi muka diorang...
most of the time its work.. and they will respect us sbb paham sikit2 ape yg diorang cakap...
so that make malaysia better for all of us...
wassalam

SNAK said...

ya..shud learn their language la..i don know la..maybe a little respect wud be better..

I'M in The MooD of This